Baru-baru ini hangat diperbincangkan tentang produk terbaru keluaran pengacara, pelakon dan usahawan jelita Neelofa iaitu Nilofa Banana Milk atau susu pisang. Isu tersebut mula ditimbulkan apabila Dr Amalina Che Bakri menegur iklan susu tersebut yang dikatakan 'overclaim'.
Susulan itu, Neelofa ada meluahkan rasa kesalnya terhadap sikap segelintir masyarakat Melayu yang disifatkannya sebagai cuba untuk menjatuhkan perniagaan kaum sendiri.
Tidak terhenti di situ, suami kepada penyanyi Lufya Omar, Dr Che Muhammad Hafiz yang juga merupakan doktor perubatan turut meminta Neelofa untuk menerima teguran Dr Amalina dengan hati yang terbuka. "Dari sudut pandangan, saya memang setuju dengan teguran yang dibuat oleh Dr Amalina." "Saya harap Neelofa dapat menyambut teguran tersebut dengan hati yang terbuka sebab jika kita overclaimed tentang sesuatu produk apatah lagi ia menyentuh isu kesihatan, ibarat memberikan janji bulan dan bintang kepada masyarakat tanpa memikirkan kesan negatif kepada kesihatan dalam jangka masa yang panjang," ujarnya memetik daripada laporang mStar. Dr Che Hafiz juga sempat meminta para penjual dan usahawan untuk lebih bertanggungjawab terutamanya dalam mempromosikan produk yang melibatkan kesihatan pengguna apatah lagi masalah kesihatan terutama sekali obesiti semakin meruncing di negara kita. "Penggunaan ayat bagi tujuan mempromosikan iklan sesuatu produk amatlah perlu berhati-hati supaya pembeli tidak akan salah faham akan kegunaan produk yang dibeli." Ada betul teguran-teguran tersebut. Penjual produk seharusnya lebih telus dalam mengiklankan produk mereka apatah lagi masyarakat kita ramai yang mudah terpengaruh dengan iklan. -CARI
Dapatkan lebih banyak info terkini di Channel Rasmi Cari Dot My
|