Ahad Mac 9, 2014 Pesawat MH370 Hilang: DCA Sahkan Radar Terputus Hubungan 1.30 Pagi Sabtu
Oleh ZUHRIN AZAM AHMAD
SEPANG: Kedudukan isyarat terakhir pesawat MH370 direkodkan oleh radar Jabatan Penerbangan Awam (DCA) pada pukul 1.30 pagi Sabtu.
Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam, Datuk Azharuddin Abdul Rahman berkata, ini adalah kedudukan pada radar MH370 sebelum pesawat itu hilang pada pukul 1.30 pagi.
"Isyarat itu tiba-tiba hilang," kata Azharuddin kepada para pemberita di Pusat Penyelarasan Operasi di Hotel Sama-Sama di sini, Sabtu.
Beliau berkata, Malaysia mengadakan operasi mencari dan menyelamat bagi pesawat itu dengan menumpukan lokasi luar pantai Vietnam dengan koordinat latitud dan longitud 0655N 103343E.
MH370, yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal, berlepas pada pukul 12.41 pagi dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan sepatutnya tiba di Beijing pada pukul 6.30 pagi.
Mengapa MH370 Boleh ‘HILANG’ Tiba-Tiba? – Pakar
March 8, 2014
PETALING JAYA - Walau apa pun yang berlaku terhadap pesawat Boeing 777-200 Malaysia Airlines yang hilang, yang pastinya sesuatu perkara telah berlaku secara tiba-tiba kerana juruterbang mempunyai beberapa cara untuk mendapatkan bantuan, kata juruterbang bersara Kapten Lim Khoy Hing.
Beliau berkata juruterbang biasanya menggunakan komunikasi radio VHF, yang mempunyai jarak liputan terhad sehingga 402km.
Untuk komunikasi jarak jauh, beliau berkata mereka menggunakan komunikasi radio HF yang mempunyai jarak liputan yang lebih luas, melebihi 1,609 km.
Pilihan lain adalah menggunakan ‘Controller-pilot data link communication’ (CPDLC) untuk mengisytiharkan kecemasan.
“Dalam kes ini, B777 -200 dilengkapi dengan CPDLC. Para juruterbang akan dapat berkomunikasi dan mengatasi pelbagai masalah, jadi ini memberitahu anda sesuatu mesti telah mengganggu mereka daripada membuat panggilan ini,” katanya kepada The Star Online.
Kapten Lim berkata pada ketinggian 35,000 kaki penerbangan MH370 yang dilapor telah terputus hubungan, juruterbang akan memerlukan sekitar lima minit untuk turun ke tahap yang selamat, 10,000 kaki.
Katanya, pada ketinggian ini penumpang tidak perlu menggunakan topeng oksigen, sambil menambah ini juga memberikan masa kepada juruterbang untuk membuat panggilan kecemasan.
“Juruterbang dilatih untuk membuat panggilan kecemasan sebaik sahaja mereka menghadapi berada dalam keadaan cemas. Semua orang di ruang udara yang sama pada frekuensi yang sama akan mendengarnya dan keutamaan akan diberikan kepada kapal terbang supaya ia dapat mendarat dengan selamat,” katanya.
Kapten Lim, yang mempunyai sembilan tahun pengalaman terbang dengan model B777- 200 MAS bersetuju dengan pakar-pakar penerbangan Amerika yang ditemuramah di CNN bahawa kehilangan pesawat berlaku di titik penerbangan yang paling selamat di.
Beliau berkata ini disebabkan beberapa faktor, termasuk fakta bahawa ia berada di mod ‘pelayaran’ pada kuasa dan kelajuan tetap.
“Hal yang paling berbahaya dalam penerbangan adalah pelepasan dan pendaratan kerana terdapat banyak pemboleh ubah. Di samping itu, B777 -200 adalah salah satu pesawat yang paling selamat kerana teknologi yang moden,” kata Kapten Lim, yang memulakan kerjayanya pada tahun 1967 sebelum bersara pada tahun 2011.
Berikut ialah kru kabin dan kru teknikal penerbangan:
1. Zaharie Ahmad Shah (Kru Tek)
2. Fariq Ab Hamid (Kru Tek)
3. Patrick Francis Gomes
4. Andrew Nari
5. Goh Sock Lay
6. Tan Ser Kuin
7. Wan Swaid Wan Ismail
8. Junaidi Mohd Kassim
9. Mohd Hazrin Mohamed Hasnan
10. Ng Yar Chien
11. Foong Wai Yeng
12. Tan Size Hiang
Published: Ahad Mac 9, 2014 MYT 12:00:00 AM
Updated: Ahad Mac 9, 2014 MYT 12:44:55 AM Dua Individu Menyamar Menaiki Pesawat MH370 Yang Hilang
PETALING JAYA: Seorang lelaki warga Itali, Luigi Maraldi yang namanya disenaraikan sebagai penumpang menaiki penerbangan Malaysia Airlines MH370 yang dilaporkan hilang pada Sabtu, sebenarnya tidak menaiki pesawat itu.
Dilaporkan terdapat individu lain menggunakan pasport Maraldi untuk menaiki pesawat tersebut.
Dia bagaimanapun masih hidup dan berada di Thailand untuk bercuti.
Pegawai Kementerian Luar Itali, yang tidak mahu dikenali, mengesahkan Maraldi membuat laporan mengenai pasportnya dicuri pada Ogos tahun lalu.
Menurut sebuah akhbar Itali, La Repubblica, Maraldi pulang ke negaranya selepas pasportnya dicuri dan telah dikeluarkan pasport yang baharu.
Sebaik sahaja mendapat berita mengenai pesawat yang hilang, pegawai kementerian pergi ke rumah ibu bapa Maraldi untuk memaklumkan mengenai perkara itu tetapi sebaliknya diberitahu bahawa anak lelaki mereka masih hidup dan berada di Thailand, dan telah menghubungi ibu bapanya bagi memberitahu dirinya berada dalam keadaan baik.
"Saya baik, saya tidak menaiki penerbangan itu," kata Maraldi kepada ibu bapanya.
Akhbar harian London, Mirror melaporkan bahawa terdapat penumpang kedua yang berada di dalam penerbangan itu turut menggunakan pasport yang dicuri.
Pihak berkuasa Austria mengesahkan bahawa Christan Kozel "selamat dan berada dalam keadaan baik. "
Kozel memberitahu akhbar Austria, De Standard bahawa pasportnya telah dicuri ketika berkunjung ke Thailand dua tahun lalu.
Bagaimanapun masih tidak jelas mengenai siapa yang menggunakan dua nama tersebut untuk menaiki pesawat MH370.
Maritim Malaysia sahkan tumpahan minyak dekat lokasi MH370 hilang
Published on 09 March 2014 15:41
Pesawat Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) menemui tumpahan minyak kira-kira 20 batu nautika di selatan, lokasi terakhir pesawat Malaysia Airlines MH370.
Ketua Pengarahnya, Laksamana Maritim Datuk Mohd Amdan Kurish yang menyertai operasi itu berkata, pasukannya menemui dua atau tiga tompok sepanjang 10 batu yang berwarna kekuningan kira-kira jam 11 pagi tadi.
Menurutnya sebuah kapal telah dihantar ke lokasi tumpahan minyak untuk mengambil sampel supaya pihak berkuasa boleh mengenal pasti sama ada minyak berkenaan dari pesawat yang hilang itu.
Sementara itu, Panglima Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Tan Sri Rodzali Daud berkata, menurut rakaman radar, ada kemungkinan bahawa pesawat Penerbangan Malaysia MH370 berpatah balik ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).
MALAYSIA US Seventh Fleet sends ship to assist in search efforts of missing MH370
MARCH 8, 2014
SOUTH CHINA SEA, March 8 — USS Pinckney, an Arleigh Burke-class guided-missile destroyer conducting training and maritime operations in the South China Sea, is en route to the southern coast of Vietnam to assist in search efforts of the missing Malaysia Airlines flight.
The ship could be in vicinity of the missing jet within 24 hours and carries two MH-60R helicopters which can be equipped for search and rescue, said a statement from the US Seventh Fleet Public Affairs department.
A P-3C Orion aircraft will also depart from Kadena Air Base in Okinawa, Japan bringing long-range search, radar and communications capabilities to the efforts.
- See more at: http://www.themalaymailonline.co ... thash.OaNAS2IK.dpuf The Boeing 777-236ER used for the Malaysia Airlines flight MH370 now missing, is pictured during takeoff at Roissy-Charles de Gaulle Airport in Paris, France in this undated image. — WikiMedia Commons
This post contains more resources
You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register
MALAYSIA Vietnam media: MAS flight crashed into the sea
MARCH 8, 2014
KUALA LUMPUR, March 8 — The missing Malaysia Airlines flight MH370 carrying 239 people has crashed off the Tho Chu island in Vietnam, leading local daily Tuổi Trẻ reported today.
According to the report, the Vietnamese High Command of Navy issued a statement to confirm that the Boeing B777-200 aircraft went down some 300km off the island located near Cape Ca Mau in Vietnam’s Kien Giang Province.
The report added, however, that there are no reports of any casualties as yet.
MAS has yet to confirm the reports.
At a press conference earlier this afternoon, MAS group chief executive officer Ahmad Jauhari Yahya said a search and rescue team is still trying to locate the missing aircraft.
He said the plane was last heard from when it was flying some 120 nautical miles off the coast of Kota Baru, near the South China Sea.
Jauhari also said no distress signal had been received as yet.
Earlier today, MAS confirmed that Subang Air Traffic Control lost contact with the Boeing B777-200 plane at 2.40am this morning, some two hours after the Beijing-bound aircraft departed from the Kuala Lumpur International Airport (KLIA) at 12.41am.
The plane was scheduled to arrive at Beijing at 6.30am local time.
According to Jauhari, there were a total of 14 nationalities onboard the plane and a total of 227 passengers, and 12 crew members.
This includes 153 Chinese nationals including one infant, 38 Malaysians, 12 Indonesians, seven Australians, three French nationals, four from the US including one infant, two from New Zealand, two Canadians, two Russians, one Italian, one Taiwanese, one from Netherlands and one Austrian.
Dlm teknologi yg kita ada hari ni, kita boleh mengesan kedudukan sebijik henpon bodoh yg hilang hanya dlm beberapa seconds...
Tapi kenapa kita still unable to locate this big modern bird yg berharga $260 million dollar ini?...
why, what, where, and how the hell is happening here?....
For better cross reference, jom refers pada kes Flight 447 Air France yg terhempas pada 2009..
Flight ni hilang dari radar brazil tanpa sebarang panggilan mayday dan perhubungan terakhir dgn ATC tak menunjukkan apa2 perkara pelik dan semuanya berjalan dgn normal..
Cer teka bila kedua2 kotak hitam dan data recorder tu ditemui?... ianya ditemui pd 2011.. selepas 2 tahun berkubur didasar laut dan setelah bermcm2 speku telah dibuat termasuklah kebarangkalian penganas hijack pesawat tersebut..
Aftermath yg telah dibuat hasil siasatan flight 447 sebenarnya menunjukkan pilot error...
W'pun pada hari kejadian berlaku ribut petir di lautan atlantik, pesawat yg agak uzur, kemungkinan terrorist dan mcm2 lagi....
Kelemahan pesawat airbus yg nyata, pesawat ini menggunakan side stick... tak macam boeing yg menggunakan stereng...
So, bila pilot left seat pull up stick sedangkan pilot right seat pull down stick, pesawat tu tak faham both command yg berlawanan....
Inilah kelemahan communication between both pilot...
Cer teka berapa lama masa yg diperlukan utk decent dari 35000 feet ke 0 feet?
Apapun tiada siapa yg teringin nak buat error... kecuali situasi mendadak yg mungkin buatkan mereka cemas...
apapun kita jgn speku dulu tentang kes 370 ni.... tgu jer bila flight data recorder ditemui... mereka akan create semula simulation berdasarkan segala input dan pergerakan yg dibuat oleh pilots...
buat masa sekarang error yg paling jelas ialah bagaimana imegresen boleh lepaskan 2 passport yg telah di batalkan?
siapakah penumpang hantu itu? ukrainian ?
mcm tak logik jer... can somebody smell some fishy here?
Post time 9-3-2014 07:10 PMFrom the mobile phone|Show all posts
The Guardian’s Tania Branigan has more detail on the movements of the two suspect passengers who boarded the missing plane using stolen passports.
Both passengers used Thai baht to purchase their travel tickets on 6 March, a day before the flight took off from Kuala Lumpur destined for Beijing.
The pair, who booked tickets with consecutive numbers, were due to fly to Beijing, then wait for around 10 hours before flying to Amsterdam. Once they arrived in Amsterdam, one of the passengers was due to travel on to Frankfurt and the other to Copenhagen.